torsdag den 23. maj 2013

T-shirt med raglan ærmer (DIY på piping/tittebånd i rib-stof)

Jeg har efterhånden vist et par bluser/shirts med raglan ærmer frem på bloggen. De gange jeg har pyntet med pipingbånd har jeg fået spørgsmål omkring det, derfor her en hurtig DIY.


Forud for manden marathon i søndags havde jeg nemlig syet nye søskende t-shirts til drengene, så de ville være til at se for ham når han løb forbi - at vi så endte med at stå pakket ind i sorte sække pga. regn er en anden historie (som nok kommer i et indlæg for sig)

Begge t-shirts er med mave og ryg en lækker koksgrå jersey.

Mads' fik turkise (stjerne...igen!) ærmer og orange rib:


...og Jacobs fik røde (stjerne...igen, igen!) ærmer og gul rib:



Mønsteret jeg plejer at bruge er fra Ottobre - blad 4/2012 eller det nye, 3/2013 (som denne model er fra). Jeg klipper mønsterdelene som beskrevet i bladene - og pipingbåndet laver jeg af samme ribstof som jeg bruger til hals eller ærmer. Det klipper jeg 2 cm. bredt.

Jeg folder rib-strimlen på midten og vender åbningen ud mod kanten af stoffet og lægger den på retsiden af stoffet og nåler fast (husk at den pæne side af ribstoffet skal være den du kan se). Du skal IKKE strække i ribstoffet:


Bagefter syr jeg ribben fast:


Bagefter ligges ærmestoffet til ret mod ret som beskrevet i mønsteret (og nåles fast):


Sy derefter oveni samme syning igen eller lidt længere inde end den første gang (og overlock evt. derefter -  eller sy sammen på overlockeren hvis du har rutine til det ;o)):


Derefter skulle samlingen gerne se sådan ud:

...og klar til pyntesyning - jeg plejer at lægge samlingen ind på mave/ryg (giver det mening?)

Jacobs er syet med alm. fast bomuldspiping og Mads' med rib-stof. Det syner ens, men jeg synes det er nemmest at sy med Rib, når lige man har fundet frem til den tykkelse af rib-strimmel der passer.

Vælger du at sy med bomuldspiping skal du passe på at jerseystofferne ligger fladt mon pipingbåndet.



19 kommentarer:

  1. Du er bare så god til de bluser :) Jeg må snart igang med en til Emil. Jeg har ikke syet bluser før, så det må komme an på en prøve :) Tusind tak for din fine DIY. Det er super fin og forståelig - lige bortset fra det med mave/ryg ;)

    Rigtig dejlig dag :)

    /Sandie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja det må du ;o). Det med mave/ryg er lidt rodet skrevet, men det er fordi jeg syr piping på både for og bagside. Det jeg omtager mave/ryg er det koksgrå - gi'r det mening?

      Slet
  2. Super flotte bluser, du er altså dygtig til det dér! Og fin DIY - skulle dog lige tænke en ekstra gang over den med "mave/ryg", men er nået frem til, at du både laver piping foran og bagpå (jeg er doven og har kun lavet foran ;-D).

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - nogle gange er det svært at skrive hvad man mener ;o)...men jo det er fordi jeg laver det både for og bag ;o)

      Slet
  3. Hvor er de lækre - jeg skal helt sikkert afprøve din DIY - mange tak fordi du deler.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Christina - det vil jeg glæde mig til at se resultatet af ;o)

      Slet
  4. Hvor er det bare nogle fine ting du får lavet. Jeg er selv så småt begyndt med kreative projekter (ideer er der nok af)... og glæder mig til jeg skal på barsel, hvor jeg måske får tid til at føre flere af dem ud i livet. Jeg venter selv en dreng, så holder din blog under opsyn for gode ideer ;)

    /Nuller

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - og stort tillykke, det bliver da spændende! ;o)

      Slet
  5. Tak for den fine DIY, Pia! Og hvor er de altså skønne, de bluser. Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, søde Bodil - drengene er heldigvis også vilde med dem, det endda selvom der ikke er rigtig "print" på ;o). Knus

      Slet
  6. Hurra! Tak for din DIY - det var lige den jeg manglede :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så håber jeg den er til at finde ud af - vil glæde mig til at se resultatet ;o)

      Slet
    2. Jeg har netop lavet et indlæg med mine første jerseybluser med pippingkant :-) Og jeg lavede selvfølgelig et link til din fine DIY!

      Du kan se resultatet her: http://www.mumma.dk/2013/05/rabarber-jerseybluser-med-pipping.html

      :-)

      Slet
  7. Hvor fedt! Tak for den DIY, helt perfekt at kunne bruge rib. Og lækre bluser :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, ja at bruge ribstof gør det jo nemmere at få til at matche ;o)

      Slet
  8. Du er sørme flittig - der kommer mange seje bluser igennem din maskine. Og de er så fine, og det er en rigtig god forklaring du har her i din DIY med piping-kanterne ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, stakkels børn - de har efterhånden kun hjemmesyet t-shirts ;o).

      Det er så afstressende med lidt sytid inden sengetid...

      Slet
  9. Sikke en fin DIY. Det ser bare flot ud med de pipingbånd. Det må jeg klart prøve.

    SvarSlet
  10. Hvor er det bare en lækker detalje! Den vil jeg helt sikkert også bruge fremover :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...