fredag den 19. juni 2015

Patchwork - mini guide (DIY)

I fødselsdagsgave fik jeg en punch til sekskanter/hexagon. Det er altså et hit når man som jeg er blevet bidt af patchwork! 

Jeg bliver ofte spurgt hvordan man laver patchwork - derfor kommer der nu en mini DIY af hvordan jeg gør.

Først klipper jeg formene ud i karton - derefter stofstykkerne (lidt større end kartonstykkerne).


Dernæst lægger jeg kartonstykkerne på vrangsiden af stoffet. Jeg limer kanten af på min kartonmodel med en limstift (fra Søstrene Grene), så der er styr på stofstykkerne imens jeg skal sy dem sammen:


Jeg syr stofstykkerne sammen ved at sy helt ude i kanten.


Nogle gange prøver jeg forskellige oplægninger (her er kameratelefon et hit til at huske oplægninger) andre gange er det bare tilfældigt mønster.



Når jeg er tilfreds med størrelsen af mit patchwork (der er lidt vej igen på dette!) fjerner jeg kartonstykkerne og monterer mit patchwork til pude, hynde, penalhus eller hvad jeg nu ønsker at bruge mit patchwork til.

Er det et stort patchwork du har gang i, er det en god idé at fjerne kartonstykkerne løbende - ellers bliver det ubehageligt og stift at sidde med.

God fornøjelse - spørg endelig! ;o)

Ps. modeller til sekskanterne finder du nemt ved en Google søgning - fx her ved Hendes Verden: http://www.hendesverden.dk/handarbejde/patchwork1/Patchworkpuder-med-stjerne-og-sekskanter/

4 kommentarer:

  1. Det her patchwork bliver ved med at spøge i mit hovedet... :)
    Den fine udstaser du har til sekskanterne, hvor er den købt. Har prøvet at google mig frem til den, men uden held.
    Jeg ved godt at jeg kan klippe dem ud, var bare nysgerrig.

    Kh. Linette

    SvarSlet
    Svar
    1. Har fået den i fødselsdagsgave, men tror den er købt ved cchobby eller kreahobshop, men hvis du sender mig din adresse vil jeg gerne lave nogle karton-sekskanter til dig, så du kan se om patchwork fanger inden du køber en ;-). Kh. Pia

      Slet
    2. Ihh, hvor er det sødt af dig :)
      Jeg har dog gravet min matematiske kunnen fra folkeskolen frem og konstrueret en skabelon. Det er altså ikke helt nemt med sådan en sekskant... :)
      Jeg er sørme også kastet mig ud i håndsyningen af sådan et lille penalhus.
      Men for dælen, jeg er altså blevet gammel... (Men sig det ikke til nogen) På trods af nye briller i Januar, (som jeg kun tager på når jeg læser og syer, for jeg er jo ikke gammel), så synes jeg godt nok det er svært at se de små sting.
      Jeg mangler endnu halvdelen men det går dog fremad.
      Om det bliver en fremtid hobby ved jeg ikke endnu, men jeg synes det er hyggeligt at jeg kan sidde i sofaen med det.

      Kh. Linette

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...