torsdag den 25. december 2014

Julebordet anno 2014

Dem, der har kigget med længe, vil vide at nogle af de forberedelser jeg elsker mest ved at fejre forskellige begivenheder er opdækning og pyntning.

Juleaften er selvfølgelig heller ingen undtagelse. Udgangspunktet for årets julebord blev det flotte mågestel mine bedsteforældre gav mig og manden i fødselsdagsgave i år.

Den blåfarve fik lov at dominere sammen med lidt naturligt pynt fra skoven.




Elsker den hvide juledug jeg fik for tre år siden - den kan dækkes til lige præcis den stemning man er til. Sidst vi var værter julaften for to år siden var det med grøn og røde i fokus (lige her) og for tre år siden med grøn (her). Sidste år var det hjemme ved mine forældre (hvor jeg også gav en hånd med borddækning (her), men der var det selvfølgelig med min mors juledug på bordet.

Jeg kan godt lide at kunne give drengene et vedvarende minde om juleaften (dugen) med samtidig lave borddækningen forskellig fra år til år. Tror dog ikke det er sidste gang mine fugle får lov at indgå i borddækningen


Ligesom juletræ-servietter også godt kan risikerer en gentagelse. Synes det kan være vanskeligt at folde stofservietter pænt (og hurtigt), men efter at have set disse via Pinterest måtte jeg prøve - og ved hjælp af YouTube-video var det hurtig klaret

I toppen af "træet" havde jeg lagt kobber/messing-farvede stjerner som bordkort


Over bordet hang mit krybbespil og mindede os om hvorfor det nu er vi fejrer jul


Modsat borddækningen er maden en tro kopi af tidligere - og også denne gang var anden grillet. I år var det dog ikke så koldt at kigge til den, men i morges var grillen dækket af sne


Sjovt så hurtigt en stemning af vinter og rigtig jul kan indfinde sig. Mads på 8, var så sød da han så det: "jubiiiii - mor, se - jeg har fået det, jeg ønskede mig!!"

Håber du havde en god juleaften - og har mulighed for at nyde juledagene med dine kære. Her er først juledag tilbragt i nattøj med legobygning og leg - kun afbrudt af en tur på kælkebakken...

8 kommentarer:

  1. Rigtig glædelig jul. Sikke et flot ord. Jeg elsker også at danne gode traditioner og små detaljer som bliver til minder. flot ide med fuglene.. :o)

    Herhjemme har vi altid mandens arvede mågeglas på bordet juleaften og da vi tømte min mormors lejlighed sidste år, valgte jeg blandt andet at tage julesamlehæfter og en flot terrin, som jeg bruger til jul.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - det er så hyggeligt med traditioner, både at skabe dem og bevare dem ;o)

      Slet
  2. Smukt julebord.
    Enkelt, klassisk, og festligt!

    Jeg er vild med damaskdugen og den står på min lange livs-ønskeliste.
    Jeg håber ønsket bliver opfyldt en dag :-).
    Rigtig glædelig jul til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Maj - og glædelig jul. Jeg er så glad for mig og når den kan vaskes ved 90-95 grader er den jo næsten helt praktisk i en børnefamilie ;o).

      Drømmer også om en påskedug, så må holde øje med deres lagersalg...

      Slet
  3. Smukt julebord.
    Jeg synes også det er hyggeligt at gøre noget ud af borddækningen og her er den også forskellig fra år til år.
    Rigtig glædelig jul.

    Kh. Linette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Linette. Det er lidt hyggeligt at gøre lidt ekstra ud af det juleaften.Også rigtig glædelig jul til jer. ;o)

      Slet
  4. Ser bare rart og hyggeligt ud. Dejlig og smuk bordopdækning og jubiiiii, vi fik også sne den 25/12:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja, og det ligger der også i dag!!! Jacob var dog noget utilfreds med at det nu er frostsne...så kan vi jo ikke bygge snemand :-(

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...