tirsdag den 19. juli 2011

Nemme knækbrød

Mon skoldkopperne har toppet? Jeg håber. Det ser ikke ud til, at der er kommet flere på Mads...og ja, Jacob KAN ikke få flere. Flere af prikkerne (det er det Mads har, IKKE skoldkopper iflg. ham selv) er også puffet og har dannet sår. Hvor længe smitter man så endnu?

Mads er fuld af energi, hvorimod Jacob er ekstrem pivet og morsyg. En øv-kombination, når manden er på arbejde (og jeg er alene hjemme) og når søskendekærligheden er på retur i disse dage - det dræner! :o(.

I dag var vi heldige at Olde kiggede forbi. Mads synes vi skulle lave boller og knækbrød inden hun kom. Det nåede vi heldigvis. Bollerne var en kombination af "de nemme boller", denne gang med 550 g hvedemel og ca. 50 g hørfrø. Knækbrødene var en super nem og populær udgave, jeg har fået opskriften på af min mor (kan dog se at den allerede findes mange steder i blogland - men den er også god!!!).

Men her kommer den alligevel:


Ingredienser
1 dl havregryn
1 dl græskarkerner
1 dl sesamfrø
1 dl hørfrø
1 dl solsikkekerner
3½ dl hvedemel
1 tsk bagepulver
2½ tsk salt
1 dl rapsolie
2 dl vand



Bland de tørre ingredienser, tilsæt derefter vand og olie og rør det sammen. Del dejen i passende portioner og rul hver portion ud mellem to stykker bagepapir til en firkant og læg dem på en bageplade. Skær hver portion ud i passende størrelser INDEN bagningen, det er nemmest klaret med en pizzakniv, så kan selv små hjælpere klare jobbet ;o)


Bages ved 200 grader i 15-20 minutter (jeg synes de smager bedst når de er lidt brune i kanten). Jeg synes de smager bedst når de er helt tynde og så bliver der 2-3 plader alt efter ovnens størrelse.

Hjemme hos os er de absolut favorit knækbrødet, det smager fantastisk som de er eller med pålæg. Da de ofte hjælper os igennem "ulvetimen" herhjemme sparer vi indimellem saltet i opskriften, så kan både store- og lillebror nemli' være med ;o)

Skal de bruges som snack til fx en velkomstdrink kan de tilsættes lidt krydderi...mums!

Det virker lidt overskudsagtigt at servere hjemmelavet knækbrød...men det er rigtig, rigtig nemt og hurtigt, men derfor kan man jo godt score lidt billige point på den konto ;o)

Min lillebror har lige ringet...yes, ham og kæresten kigger forbi i morgen = reddet!!! Min bror er Mads absolutte største helt og han er helt fantastisk til at tumle med Mads. De kommer omkring frokost, så håber (satser) på at de får kørt ham træt, så eftermiddagen er til at klare...

Ha' en god aften...jeg håber min bliver rolig (trænger til det!). Vil gerne se om jeg kan nå at være lidt kreativ når de praktiske opgaver er klaret (hvorfor altid så mange?)...


- Posted using BlogPress from my iPad

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...